TILLBAKA PÅ RÄTT SPÅR

Detta inlägg finns i sin helhet på Moa Gabrielsson (Blogg) hemsida http://www.moagabrielsson.com/blog

Ända sedan förra helgen när vi kom till Sundsvall har slalomåkningen stämt bra. Motivationen och självförtroendet har börjat komma tillbaka och det har även visat sig i åkningen. På lördagen förra helgen låg jag på 10e plats efter första åket men grenslade tredje käppen i andra. Det kändes sjukt surt när jag och sundsvallsbacken kom så bra överens plus att Henke hade lagt en riktigt fin bana och jag hade ett perfekt utgångsläge att kunna göra ett bra resultat. Men men, shit happens. Laddade om på bästa sätt med bio och en Ben & Jerry och gjorde revanch i Nolby på söndagen. Jag låg 15e efter första åket, ungefär samma avstånd till ledaren som i Sundsvall dagen innan. Jag fick till flera bra partier men i andra åket gick sista branten trögt då jag hamnade fel i linje och kom ut ur tempot. La mig som tvåa i mål men klättrade i slutändan fyra placeringar och blev 11. Jag är riktigt nöjd med det resultatet, med tanke på att jag endast har två träningspass med mig sedan jul. Innan det stod jag dessutom  bara och trampade på samma ställe. Kanske har jag vilat mig i form?

Något som också känns skönt är att foten är mycket bättre nu. Läkningen har gått trögt länge och såret är fortfarande inte helt läkt men det funkar bra att åka och det är det viktigaste. I fredags kom vi till Hassela för helgens två storslalomtävlingar. Har efter den lyckade slalomhelgen i Sundsvall sett fram emot att få ta tag i även storslalomåkningen. Och äntligen börjar den också stämma. Innan denna vecka var tärnabytävlingarna senaste gången jag stod på GS skidorna och idag gjorde jag en individuell liten ”come back”. Gårdagens tävling var över snabbt eftersom jag körde ur efter ca 40 sekunder. Ingenting kändes speciellt bra igår. Jag hade egentligen problem från första käppen då det kändes som att skidorna bara skar fast. Åkte mycket på ställ och alldeles för rakt på käpp tills jag inte hade orken eller viljan att komma in i banan igen.

Idag gick nästintill allt som jag hade hoppats på. Många svängar gick över förväntan bra och jag är riktigt glad över min prestation. Låg på 16e plats efter ett litet tveksamt men stabilt första åk. Andra kändes ännu bättre då jag lyckades göra ett åk med mer bestämdhet. Klättrade tre placeringar och slutade på en fin 13e plats. Magdalena Fjällström vann med stor marginal så jag var en bra bit efter tidsmässigt. Lyckades dock att göra några punkter ändå. Efter gårdagen kändes det extra kul att lyckas vända och komma ner två åk och dessutom göra ett för mig mycket bra och viktigt resultat. Det bästa med dagen var att få ett kvitto på att jag platsar i topp 15 och åker ”bättre” än mina punkter som jag har nu. Sen även att jag känner att det finns mycket mer att ge, får jag bara tillbaka ännu mer av modet och självförtroendet kan jag våga satsa ytterligare.

Nästa helg står SM slalom och parallellslalom på schemat men först väntar två träningsdagar följt av en vilodag. Så vi stannar kvar här i Hassela och Björnbyn några dagar till och laddar upp. Jag bor i stuga med tre härliga tjejer som just nu ligger helt utslagna i varsin säng. Vi är alla nöjda med dagen, Lousie och Paulina slutade på en delad femte plats och jag och Isabelle som tummade på att vi skulle ta oss ner är glada över att vi höll vad vi lovat. Det har varit hemskt tidiga mornar både igår och idag så nu ska jag ta min efterlängtade power nap. Ikväll blir det film och onyttigheter!

I brist på bilder från skidbacken bjuder jag på dessa istället. Jag har sett många fina soluppgångar bakom Ryfjället under de år jag har bott i Tärnaby men den vi fick se i fredags innan vi åkte hit till Hassela, den var något extra.